2007. március 8., csütörtök

Felkelés

Most találtam ezt az új japán jóságot, egy ébresztőóra, ami csak pénzzel hallgat el [via tokyomango.com]. Fel akartam dobni gyorsan az új tumblelogomra, de meggondoltam magam, kifejtem inkább hosszabban, hogy mért tartom zseniálisnak ezt a kis cuccot.



Én is küzdök a felkeléssel egy ideje. A korán kelés jót tesz az agynak, reggel van időd szarakodni, tükörtojást sütni, elolvasni a híreket, de legfőképp jó érzés úgy munkába menni, hogy aznap már csináltál valami értelmeset. Nem csak úgy kigurulsz az ágyból be a metróba.
Az elmúlt egy hónapban én is elkezdtem hatkor kelni, és vicces módon többet alszom. Talán azért, mert benne van az emberben a para, hogy ííí, hatkor kelek, akkor talán aludni kéne, lefekszem éjfélkor. Ha viszont tudom, hogy aludhatok nyolcig, akkor háromig vidáman fenn vagyok. Szihológia.

Észrevettem, hogy szinte kizárólag csak úgy tudok megcsinálni bármit is, ha valami fondorlatos módon kicseszek magammal, olyan szituációba kényszerítem a lusta énem egy józan pillanatomban, hogy ne legyen alternatívám, kénytelen legyek megcsinálni. A lusta énem, és az okos énem folyton próbál túljárni egymás eszén. Igen, gyakorlatilag ketten vagyok. Gondolom ezzel nagyjából mindenki így van.
Az okos énem például kitalálja, hogy rendszeresen fényképeket szeretne készíteni. A lusta ennek nem örül, mert igazából elég fárasztó mindig találni valami témát, és ő személy szerint jobban szeret sörözni, és amerikai sorozatokat nézni. Ezért az okos kitalálta, hogy csinál egy fotó blogot, hogy mindenki lássa, miben mesterkedik. A lusta erre levágja, hogy mégis kell fényképet csinálnia, mert különben már nem csak saját maga előtt égne szarrá, ha abbahagyná a projectet, hanem a barátai előtt is. Közben meg átkozza az okos ént, mert ilyen hülye helyzetbe hozta.
Másik. Az okos énem rakott magának egy parancsikont az asztalra, ami fél óra alatt lekapcsolja a gépet. Ezt a folyamatot leállítani macerás, mert csak parancssorból lehet, úgyhogy ha éjfélkor, két youtube klip között szóhoz jut a józan énem egy pillanatra, akkor gyorsan rákattint a parancsikonra, a lusta erre meg nem tehet mást, mint dohogva elmegy aludni.

Szóval korán kelni sok szempontból nagyon előnyös. De attól még nehéz kivitelezni. Összeírtam néhány cselt, amit bevethettek magatok ellen:

  • Legalapvetőbb trükk, hogy ne rakd az ágyad mellé az ébresztőórát. Kegyetlenség, tudom, de szükségszerű.
  • Ne használd a SNOOZE gombot! Semmi értelme fél órát szenvedni még az ágyban, öt percenként felkelve, lenyomni az órát. Tudom, sokan így ébredtek, "fokozatosan", mert ez nektek jó, én is ezt csináltam, de kiderült, hogy hülyeség.
  • Éjjel, lefekvés előtt rakd mindig máshova az órát, hogy reggel anyázva keresni kelljen. Csak úgy illan az álom a szemedből!
  • Ha más nem megy, alakíts ki valami olyan környezetet, hogy csak úgy tudd kikapcsolni az órát ha megfejtesz egy "rejtvényt". Pl. rakd az órát egy számzáras dobozba. Lásd előző pont. Gondolkodom, hogy össze kéne rakni egy ébresztő programot mondjuk Java-ban, ami csak akkor kussol el, ha megfejtesz egy Sudokut. Népszerű lenne, hehe.
  • Rakd be az órát a fürdőszobába (ha megoldható) Így mikor lekapcsolod, akkor veheted is kezedbe a fogkefét azzal a lendülettel ha már egyszer ott vagy, kisebb a késztetés, hogy visszamássz az ágyba.
  • Szóval ha messze van az órád, és nem tudod alvás közben kikapcsolni, akkor a másik trükk, amit bevet a lusta éned, az az, hogy egyszerűen megszokja az óra hangját, és vidáman alszik tovább egy órát az üvöltő óra mellett. Ezért kell gyakran cserélni az ébresztőrát, mielőtt még megszoknád a dallamát. A legtöbb újabb telefonon több ébresztőt is be tudsz állítani, a hét minden napjára más és más hanggal.
  • Még egy fontos tényező a motiváció. Előző este találd ki, mit akarsz csinálni a reggel. Ha van konkrétan valami amit el akarsz intézni, akkor sokkal könnyebb dolgod van, mint ha csak a hecc kedvéért kelnél fel. Emlékszel, nem volt olyan bonyolult hajnali négykor kipattanni az ágyból aznap, mikor éppenséggel vízitúrázni, vagy kirándulni mentél.
Szóval ezért zseniális ez az óra: nincs rajta SNOOZE, és míg kotorászol a pénztárcádban apróért, fel is ébredsz. Meg egyébként sem árt egy kis vésztartalék otthon, ha üres a hűtő, és bezárt az ATM (ne nevess, itt Tokióban, az Isten háta mögötti kis recsás faluban éjjel, és hétvégén a legtöbb ATM be van zárva. Furcsa egy olyan országban élni, ahol egyes emberek többet dolgoznak, mint az ATM-ek)

Igazi lifehack, ez az óra, kell ilyen! - [update] megnéztem, 6000 yen, azaz kb 10000 Ft. Lehet, hogy mégsem kell ilyen.

[update 2] elmentem egy boltba, ahol árulják, és kiderült, hogy sajnos elég halkan csörög. D'oh. Egyébként is nem mondtam, de sajnos megszoktam már úgy általában a mobilom csörgését, bármelyik fajtát, elég kellemetlen. Ma reggel például 10-kor akartam kelni, csörgött az órám mellettem egy órát miközben aludtam, és amikor elhallgatott, akkor felébredtem, és gondoltam felkelek. Szóval én is bort iszok, vizet prédikálok. (De attól még igazam van. ;-) )

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nekem az működik, hogy valami elég durva zenét berakok gépen reggelre időzítve, és attól általában felébredek, hogy beírom a jelszót(ilyenkor általában elrontom egy-kétszer:) és kikapcsolom a zenét. Csak sajnos a lusta énem legutóbb felfedezte a hangfalon levő kikapcsoló gombot, úgyhogy mégse tökéletes :)
Ráadásul nem akarom felébreszteni a lakótársaimat, úgyhogy csak olyankor használtam, amikor nagyon fontos volt felkelnem.